Translate

måndag 4 juli 2016

Hårinpackning från skafferiet

Mitt hår har känts trött, torrt, fett (ja, det kan vara både torrt och fett samtidigt) och slitet efter den torra luftens och mössornas årstid så jag bestämde mig för att göra något åt det.

I lördags hade vi bastutid och jag planerade att utnyttja tillfället till fullo;

Jag älskar mina oljor!
Ingredienser:
Kokosolja
Olivaolja
Eterisk jasminolja

Kl 12:00 tog jag fram en tom pumpflaska och rörde ihop lite kokosolja, olivolja och några droppar eteriskt jasminolja, för doftens skull.

Liiite olja i håret...
Sen ställde mig på uteplatsen och började kleta in håret. Mitt hår är väldigt tjockt så jag behöver massor av olja och det tar lång tid och systematiskt arbete för att se till att alla hårstrån nås av oljan och det kändes bäst att göra detta utomhus så att jag kunde kleta bäst jag ville utan att behöva städa resten av dagen... När hela håret var täckt med olja satte jag upp det i en knut på huvudet och lät det vara.

Kl 17:30 var det dags att basta. 
Första svängen i bastun lät jag håret sitta kvar i knuten på huvudet. Sedan tvättade jag håret ordentligt två gånger (med ett silikon- och parabenfritt schampo förstås). Den första löddringen gjorde jag innan jag hade vatten i håret för att lättare få ur oljan. Efter schampot masserade jag in balsam, snodde upp håret i en knut igen och gick tillbaka in i bastun.

Till sist var det bara att skölja i massor av kallt vatten och låta det självtorka.



Mitt hår känns underbart luftigt och friskt!


Do try this at home, kids! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar