Translate

måndag 5 maj 2014

Sockervax


Det här är det roligaste av alla No'poo-recept jag testat. Det är inte så roligt att göra, men det är roligt att det fungerar. Det här är alltså vax. Sådant vax som man tar bort hår med. 

Recept: Sockervax

Ingredienser

2 dl socker
1/4 dl citronsaft
1/4 dl vatten

Rör ihop alla ingredienser i en kastrull och låt det puttra på spisen till dess att vätskan blivit bärnstensfärgad. Under tiden jag väntar på att det ska koka klart värmer jag glasburken som jag ska förvara vaxet i under varmt vatten. Bara utsidan! Inget vatten i burken! När vaxet har kokat klart häller jag försiktigt upp det i glasburken och låter det svalna. Kokar man för länge blir vaxet stenhårt och kokar man för kort tid blir det för kletigt. Det är inte helt lätt att få till rätt konsistens, men när man lyckas är det oslagbart. Och billigt jämfört med köpevax! :)

Sugaring

Det går tydligen att värma det och använda det som flytande vax och dra bort med tygremsor, men jag har använt det med en annan metod; Sugaring! Det går ut på att man tar en klump sockervax ur burken och bearbetar den med händerna tills den får en tuggummiliknande konsistens. Sedan kletar du på den på huden i motsats riktning mot hårväxten och sen drar man bort det i riktning med hårväxten. Detta ska tydligen vara mer skonsamt för huden då hårstråna inte dras bakåt. Vaxet fastnar inte heller i huden på samma sätt som annat vax. Jag älskar det!

Puss&kram

2 kommentarer:

  1. Hur förvarar du den ? Kan man återanvända samma vax flera gånger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förvarat den i rumstemperatur och tycker att det fungerar bra, men jag vågar inte säga exakt hur länge den håller sig.

      Vaxklumpen som man använder i sugaringmetoden går att använda så länge som den får med sig hår. Man bara rullar ihop den till en liten boll efter varje drag. Den kan bli lite för kladdig efter en stunds användning och då slänger man den bara och tar en ny klump. Men man sparar alltså bara de oanvända vaxet. När vaxet kommit ur burken ska det inte tillbaka dit något mer. Lycka till!

      Radera