Translate

tisdag 6 maj 2014

Morotsolja

Ett enkelt, men tidskrävande recept jag har testat är att göra egen morotsolja.


Recept: Morotsolja

Ingredienser:

2 st morötter
Olivolja


Jag började med att riva två ganska små morötter. Det blev ungefär en dl riven morot om jag ska måtta på ett ungefär. Jag lade de rivna morötterna i en kastrull och fyllde på med olja till dess att morötterna var helt täckta. Sedan fick det puttra på spisen i ett par timmar på lägsta värmen. Jag ville egentligen inte att det skulle koka, men min spis blir tydligen inte tillräckligt ovarm... Efter detta lät jag oljan rinna igenom ett kaffefilter för att bli av med morotsbitarna.


Det tog ett tag att få ur all olja, men nu står det en burk med härlig morotsolja i min kyl och så fyller jag på i en liten flaska som får stå i badrummet bredvid vaniljoljan! :) 

Tips: 

Att inte ha inte vita kläder på sig när man smörjer in sig med den något orangea oljan... 

Puss&kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar