Translate

onsdag 7 maj 2014

Kokosmjölkschampo

Detta har jag inte testat på mig själv än, men jag har gjort dessa små schampokuber som ligger i frysen och väntar på att användas.

Anledningen till att jag testar detta recept är dels för att jag ÄLSKAR att testa nya recept och dels för att jag har kämpat på med No 'poo sedan i februari och min hy runt hårfästet har aldrig varit så dålig som den är nu. Jag har fått stora utbrott av finnar vid tinningarna och i hårfästet. I början gick det bra med bikarbonat + ÄCV (äppelcidervinäger), men håret, som blir strippat på alla silikoner, blev väldigt torrt så jag gick över till Balsammetoden ett tag och då började jag få utbrotten runt ansiktet. 

Jag har börjat tvätta ansiktet med tvål för att bli av med problemhyn och det hjälper lite, men jag hoppas att en annan typ av hårtvätt kan hjälpa mer. Därför testar jag nu att göra schampo av kokosmjölk och Aloe Vera.

Recept: Kokosmjölkschampo

Ingredienser:

1 dl kokosmjölk
1 dl aloe vera
1 tsk vaniljolja (se tidigare recept)några droppar eterisk olja, vanilj + ylangylang

Sen är det busenkelt. Vispa ihop ingredienserna och häll upp i en iskubslåda och stoppa i frysen. Klart!


Det ska tydligen hålla i månader om det förvaras i frysen. I kylen håller det tydligen bara någon vecka eller så. Jag har som sagt inte testat än, men jag uppdaterar så fort jag har testkört dem.

Puss&kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar